SV Meerssen investeert in nog betere jeugdopleiding

Voetbalclinics voor talentvolle spelers uit de regio

Voetbalclub SV Meerssen investeert de komende jaren fors om de eigen jeugdopleiding op een nog hoger niveau te brengen. Doel is uiteindelijk het klaarstomen van getalenteerde spelers uit de regio voor het eerste elftal, dat momenteel koploper is in de vierde divisie en nog steeds uitzicht heeft op promotie naar de prestigieuze derde divisie.

In het seizoen 2023-2024 ligt de focus vooral op de huidige bovenbouw: de JO19 en de JO17. Beide teams – vroeger beter bekend als de A1 en de B1 – worden getraind door gediplomeerde trainers die zijn opgeleid om jonge voetballers steeds beter te maken. Bij de JO19 is dat Bjorn Schuffelen, bij de JO17 (jongens tot en met 16 jaar) zet Pascal Dormans de lijntjes uit.

Na het volgende seizoen wordt de volgende stap gezet. SV Meerssen wil dan met een JO23-team uitkomen in de reguliere competitie. Daarin zullen de spelers uit Zuid-Limburg dan hun krachten wekelijks moeten meten met gerenommeerde clubs uit Limburg en Brabant, zoals Groene Ster, EVV, Nuenen, Gemert en UDI ’19.

Door te spelen tegen sterke tegenstanders zullen de jonge voetballers zich beter ontwikkelen, verwacht het bestuur van de voetbalclub. Daardoor wordt een mogelijke overstap naar de hoofdmacht van de club waarschijnlijk een stuk gemakkelijker omdat zij dan gewend zijn aan het hoge tempo van voetbal op dat niveau.

In de aanloop naar dat nieuwe systeem houdt SV Meerssen dit voorjaar enkele voetbalclinics voor spelers van 16 tot 19 jaar. Getalenteerde jeugdspelers uit de regio kunnen dan een paar uurtjes trainen onder leiding van SV Meerssen-coach Danny Volkers en assistent-trainer Robert Smeets. Ook oud-Fortuna- en MVV-trainer Tini Ruijs zal dan op het voetbalcomplex aanwezig zijn.

Met die clinics richt SV Meerssen zich ook speciaal op spelers van verenigingen uit de buurt die volgend jaar zelf geen JO19 of JO17 hebben. Met de goede, gediplomeerde trainers die bij SV Meerssen de jeugdteams begeleiden, kunnen zij op sportpark Marsana wellicht wel dat extra stapje in hun ontwikkeling maken.

De eerste voetbalclinic vindt plaats op woensdag 26 april. De clinic begint om 19.00 uur op sportpark Marsana en duurt ongeveer anderhalf uur. Er wordt gewerkt aan baltechniek, positiespel en tactiek. Deelname is gratis en vrijblijvend. Aanmelden kan tot en met zondag 23 april per mail: info@svmeerssen.nl.

Foto: Tini Ruijs aan het werk op sportpark Marsana.