Voetbalclub SV Meerssen investeert de komende jaren fors om de eigen jeugdopleiding op een nog hoger niveau te brengen. Donderdag 1 juni verzorgt de trainersstaf een tweede voetbalclinic voor talenten uit de regio.

De eerste voetbalclinic was meteen een groot succes. Zo’n twintig jeugdspelers kwamen daarvoor naar sportpark Marsana. Jongens uit de eigen jeugdopleiding van SV Meerssen, maar ook voetballers van clubs uit de directe omgeving die zelf geen eigen JO19- of JO17-team meer hebben. Met de clinic wil SV Meerssen laten zien dat zij met een goede begeleiding betere voetballers worden.

De JO19 van SV Meerssen zelf is daar een mooi voorbeeld van, vindt trainer Bjorn Schuffelen: ,,We begonnen zwak aan de competitie. Verloren bijna alles. Maar in de loop van het jaar zijn de jongens steeds beter gaan spelen, zowel technisch als tactisch, waardoor we de laatste vijf of zes wedstrijden allemaal overtuigend gewonnen hebben. Je ziet het elftal gewoon groeien.”

Waar ligt dat aan? Bjorn: ,,We staan op de trainingen niet zo maar tegen een balletje te trappen, maar proberen allerlei scenario’s uit, kijken welke optie het beste is. Stel, de keeper van de tegenpartij staat klaar om uit te trappen. Wat doe je dan? Zak je massaal terug? Of zet je meteen druk? En waar moet jij als individuele speler staan om in die situatie optimaal te functioneren?”

Voetballers ontwikkelen zichzelf niet alleen tijdens trainingen, maar ook tijdens wedstrijden tegen goede tegenstanders. ,,Als je week in, week uit tegen zwakke ploegen speelt, word je slordig”, legt Bjorn uit. ,,Dan gaat het allemaal veel te gemakkelijk. Tegen sterke tegenstanders moet je ook zelf aan de bak, want je wilt natuurlijk niet uitgespeeld worden. En daar leer je enorm veel van.”

Een goede voetballer worden is niet alleen weggelegd voor spelers die van huis uit over veel talent beschikken, benadrukt de JO19-trainer van SV Meerssen: ,,Natuurlijk is het handig als je aanleg hebt voor het spelletje. Ook minder getalenteerde spelers kunnen zichzelf verbeteren. Hoe? Nou, simpel, door elke dag op het veld te staan en telkens weer tegen die bal te trappen.”

Tijdens de tweede voetbalclinic kunnen jonge voetballers op sportpark Marsana alvast de sfeer opsnuiven. De complete trainersstaf van SV Meerssen staat dan klaar om hen op te vangen en te begeleiden: hoofdcoach Danny Volkers, assistent-trainer Robert Smeets, oud-Fortuna- en MVV-trainer Tini Ruijs, Bjorn Schuffelen zelf en JO17-trainer Pascal Dormans.

De voetbalclinic op sportpark Marsana vindt plaats op donderdag 1 juni, begint om 19.00 uur en duurt ongeveer anderhalf uur. Er wordt net als tijdens de eerste clinic in april gewerkt aan baltechniek, positiespel en tactiek. Deelname is gratis en vrijblijvend. Aanmelden kan tot en met zondag 28 mei per mail: info@svmeerssen.nl.

Foto: Talentvolle jeugdspelers werkten tijdens de eerste voetbalclinic stevig aan hun techniek.