Het zal jullie vast niet ontgaan zijn, dik twee weken geleden hebben wij ons 100-jarig jubileum gevierd. Het werd een gezellig weekend op Sportpark Marsana.

Vanaf dinsdag is er gestart met het opbouwen van de feesttent en de aankleding van het complex. Dagenlang is een groot aantal vrijwilligers bezig om alles tiptop in orde te maken. Het resultaat mag er dan ook wezen. Een feesttent van 20 bij 30 meter siert een van onze velden. De tent wordt volledig geel en zwart aangekleed door middel van ballonnen, slingers, posters en vlaggen. Daarnaast, niet onbelangrijk, wordt de tent voorzien van verschillende buffetten, banken en tafels. De voortekenen voor een mooi weekend zijn aanwezig…

Op zaterdagochtend wordt het jubileumweekend officieel in gang gezet. Om 09.15 uur trappen de jongste junioren af voor het mini mix toernooi. Circa 125 jeugdleden, van de JO7 t/m de JO15, spelen de hele ochtend en middag om de prijzen in de verschillende jeugdcategorieën. Tegelijkertijd wordt er in samenwerking met Rabobank Maastricht en Omstreken een leuke actie opgestart. Alle kinderen krijgen een Rabo Flyer waarmee ze op de foto kunnen gaan en zodoende kans maken op een gesigneerd Ajax shirt.

In de namiddag/avond is het de beurt aan de senioren. Rond 17.00 uur betreden enkele oud Ajax-helden het sportpark. Hieronder “Mister Ajax” Sjaak Swart, Kiki Musampa en Simon Tahamata. Zij nemen het een uur later op tegen de SV Meerssen All Stars onder leiding van ex-bondscoach en WK-finalist Bert van Marwijk, Wim Vrösch en Ber Lejeune. De SV All Stars komen snel op voorsprong door een doelpunt voor Roy Andriën, maar Lucky Ajax weet deze score nog voor rust om te draaien tot 1-2. Na de 1-3, doet SV Meerssen aan de hand van Richard van Helvert iets terug, 2-3. Lucky Ajax maakt nog een doelpunt, waardoor de wedstrijd in 2-4 eindigt. Moonen Movies heeft de wedstrijd vastgelegd en deze is te zien op YouTube (https://youtu.be/RrhnFMqsNKc).

Het laatste fluitsignaal is voor velen het teken om richting de feesttent en/of kantine te gaan. Hier brengt DJ Michel talloze hitjes ten gehore. Zowel binnen als buiten de tent is het erg gezellig en worden de nodige versnaperingen genuttigd. De 10-koppige feestmachine 10 Feet Up neemt het na een tijdje over van DJ Michel en ook hier gaat de gezelligheid onverminderd door. Als klap op de vuurpijl laat Erwin op het eind van de avond de tent nog een keer uit zijn voegen barsten.

Zondagochtend om 11.30 uur staat de reünie op het programma. Ongeveer 200 (oud-)leden van de SV weten hun weg naar het sportpark (wederom) te vinden. Hier worden zij getrakteerd op vlaai, een broodje en een kom soep, geserveerd door Maurice Kikken. Na de lunch is het tijd voor het officiële gedeelte. Vanwege hun tomeloze inzet en bewezen verdiensten, worden Hub Odekerken en Loe van der Coelen benoemd tot erelid van SV Meerssen. Daarnaast wordt Wil Kusters postuum uitgeroepen tot erevoorzitter van SV Meerssen. Deze oorkonde wordt in ontvangst genomen door vrouw Tiny en zonen Hans en René.

Om de afgelopen 100 jaar te illustreren, heeft René Willems een boek over de historie van SV Meerssen geschreven. Het boek draagt de naam “de Putter, de Pel en de Kösj”. Burgemeester Mirjam Clermonts reikt het eerste exemplaar uit aan het oudste lid van de vereniging, Harie Pluymaekers. Dan blijkt dat de burgemeester nog een verrassing voor de vereniging in petto heeft. SV Meerssen wordt beloond met een Koninlijke Erepenning, die in ontvangst wordt genomen door voorzitter Guust Heijnen. We zijn er erg trots op dat we deze Koninlijke Erepenning hebben mogen ontvangen, het is een schitterende erkenning voor alle vrijwilligers die hun steentje bijdragen aan deze mooie vereniging.

Na de diverse toespraken vindt er een receptie plaats, waarbij er onder andere tal van andere (voetbal)verenigingen aanwezig zijn als ook de KNVB met onder andere Michael van Praag als afgevaardigde. Aansluitend zorgt all round coverband Universe voor een gezellige sfeer en wordt het jubileumweekend op een mooie manier afgesloten.

Namens het bestuur van SV Meerssen willen wij graag iedereen bedanken die dit jubileumweekend, maar ook zeker 100 jaar SV Meerssen, mogelijk heeft gemaakt. Sponsoren, vrijwilligers, (oud-)leden, supporters en andere aanwezigen en belangstellenden, hartelijk dank! Op naar de volgende 100 jaar!