Voor Ron Zenden staat één ding voorop: ,,Onze jeugdspelertjes moeten plezier hebben in het voetbal. Ze moeten zich verheugen op de trainingen en de wedstrijden. Als ze het graag doen, dan komt de rest vanzelf.”

Ron is onlangs toegetreden tot de technische commissie van de jeugdafdeling bij SV Meerssen. Hij volgt de jeugdteams en kijkt of er talentjes tussen lopen. ,,In de toekomst willen we kijken of we die getalenteerde spelertjes met wat extra begeleiding nog een stapje verder kunnen brengen”, zegt hij. ,,Maar zo ver zijn we op dit moment nog niet, dat is echt iets voor later.”

Hij wil ook klankbord zijn voor de trainers en begeleiders van de jeugdteams. ,,Misschien kun je hen wat tips meegeven hoe je een training nog leuker en aantrekkelijker kunt maken”, legt hij uit. ,,Het zijn vaak goedwillende ouders die wellicht blij zijn dat ze af en toe met iemand kunnen sparren.”

Ron heeft zelf de hele jeugdopleiding bij SV Meerssen doorlopen, van de E’tjes tot en met de A1. Daarna heeft hij de overstap gemaakt naar de senioren. ,,Ik heb even bij de selectie van 1 en 2 gezeten”, vertelt hij. ,,Maar ik heb meestal op het tweede gespeeld. Later ben ik bij het 3de gaan spelen. Inderdaad: de sponsors van de kantine…”

Na een uitstapje naar Amicitas is hij via zijn zoon Kevin opnieuw betrokken geraakt bij de jeugdopleiding van SV Meerssen: ,,Ik bracht hem naar de trainingen. En tja, als je daar dan toch bent, ga je de trainers en begeleiders ook maar wat helpen. Het is mooi als je er samen met al die andere vrijwilligers voor kunt zorgen dat die kinderen lekker kunnen voetballen.”