SV Meerssen investeert in nog betere jeugdopleiding

Talenten moeten op niveau trainen en spelen’

Voetbalclub SV Meerssen investeert de komende jaren fors om de eigen jeugdopleiding op een nog hoger niveau te brengen. Doel is uiteindelijk het klaarstomen van getalenteerde spelers uit de regio voor het eerste elftal. Bij SV Meerssen, of als dat niet haalbaar is wellicht bij een goede eerste- of tweedeklasser in de regio.

De jeugdopleiding moet opnieuw een kweekvijver voor het eerste en tweede elftal van SV Meerssen worden. ,,Als je in Meerssen ook op de langere termijn op topniveau wilt blijven spelen, zul je moeten zorgen dat jeugdspelers doorstromen naar de selectie, zodat je niet afhankelijk bent van voetballers die je elders vandaan moet halen”, zegt trainer Danny Volkers.

Om talentvolle jeugdspelers op te kunnen leiden, zet SV Meerssen gediplomeerde trainers in voor de JO19 en de JO17. ,,Je moet zelf natuurlijk kunnen voordoen wat je van de spelers vraagt”, legt Volkers uit. ,,Je moet inzicht hebben in het spelletje, maar je moet ook didactisch toegerust zijn om het te kunnen overbrengen op de spelers.”

Met die goede begeleiding wil SV Meersen ook kansen bieden aan spelers van andere verenigingen uit de regio die zelf geen JO19 of JO17 hebben, of die in een lagere klasse spelen. ,,Je kunt zelf alleen beter worden als je op niveau traint, met goede spelers om je heen, en tegen sterke tegenstanders voetballen. Alleen dan is de uitdaging zo groot dat je jezelf voortdurend verder ontwikkelt.”

Andere clubs uit de buurt zijn misschien bang dat ze al hun talenten kwijtraken aan SV Meerssen. Maar die angst is ongegrond, benadrukt Volkers: ,,Lang niet iedereen zal het eerste of het tweede elftal van SV Meerssen halen, zo reëel moet je zijn. Maar met wat ze bij ons leren, kunnen ze straks wel van grote waarde zijn voor clubs die net een niveau lager spelen dan wij.”

Dit voorjaar houdt SV Meerssen enkele voetbalclinics voor spelers van 16 tot 19 jaar. Getalenteerde jeugdspelers uit de regio kunnen dan een paar uurtjes trainen onder leiding van SV Meerssen-coach Volkers en assistent-trainer Robert Smeets. Ook oud-Fortuna- en MVV-trainer Tini Ruijs zal dan op het voetbalcomplex aanwezig zijn. Zo kunnen ze zien wat SV Meerssen hun te bieden heeft.

De eerste voetbalclinic vindt plaats op woensdag 26 april. De clinic begint om 19.00 uur op sportpark Marsana en duurt ongeveer anderhalf uur. Er wordt gewerkt aan baltechniek, positiespel en tactiek. Deelname is gratis en vrijblijvend. Aanmelden kan tot en met zondag 23 april per mail: info@svmeerssen.nl.

Foto: SV Meerssen-hoofdtrainer Danny Volkers.